Směrnice pro správnou praxi výuky programů založených na mindfulness
Tyto směrnice vycházejí z anglického originálu Good Practice Guidelines for Teaching Mindfulness-Based Courses (viz. referenci níže), ke kterému se Mindfulness Research and Practice Network of Masaryk University hlásí a vnímá je jako doporučený standard pro mindfulness učitelé/lektory v České republice.
Tyto směrnice byly vypracovány za účelem prosazování správné praxe při výuce programů založených na mindfulness. Účelem kurzů mindfulness je zprostředkovat lidem mindfulness způsoby, které mohou pomoci s fyzickými a psychickými zdravotními problémy a náročnými životními situacemi. Tyto směrnice zahrnují sekulární programy založených na mindfulness, které se vyučují obvykle po dobu osmi týdnů.
Tyto programy jsou: informované jasnými principy; vedené mindfulness učitelem/učitelkou, resp. mindfulness lektorem/lektorkou; byly vyvinuty tak, aby byly měřitelné; mají nastavený učební plán, obvykle nejméně osm sezení s 30 - 45 minutovou denní domácí praxí, mají inkrementální vývoj a učení se na základě přímé zkušenosti; a mají jasný závazek, že budou založeny na vědeckých důkazech.
Proto programy, k nimž se tyto směrnice vztahují, zahrnují, ale neomezují se na programy uvedené v Příloze 1.
Učitel/ka přístupů založených na mindfulness by měl/a splňovat následující:
A. Učitelský výcvik založený na mindfulness
- Získání znalostí na základě osobní účasti v programu založeného na mindfulness, který učitel/učitelka bude učit, spolu s intenzivní osobní zkušeností se všemi základními meditačními praktikami daného programu založeného na mindfulness.
- Absolvování důkladného, rigorózního vzdělávacího programu učitelů mindfulness, nebo specifický výcvik pod dohledem supervizora/supervizorky po dobu minimálně 12 měsíců.
B. Další výcvik nebo profesionální zázemí, které jsou vyžadovány
- Odborná kvalifikace v oblasti péče o duševní nebo fyzické zdraví, vzdělávání nebo sociální péče nebo ekvivalentní životní zkušenosti uznané organizací nebo prostředím, kde se výuka koná.
- Znalosti a zkušenosti s populací, které bude poskytován program mindfulness, včetně zkušeností s výukou, terapeutickou nebo jinou péčí o skupiny a/nebo jednotlivce, pokud tyto znalosti nevyplývali ze samotného výcviku učitele/učitelky mindfulness. Výjimkou může být výuka s pomocí kolegy/kolegyně, který/á dobře zná populaci, které bude program poskytován, a který/á má odpovídající kvalifikaci. Ten/ta by také měl/a rozumět přístupům založených na mindfulness.
- Pokud je poskytována MBCT (Kognitivní terapie založená na mindfulness), tak také znalost příslušných psychologických procesů, souvisejícího výzkumu a praxe založené na důkazech, pokud nejsou tyto poskytovány na adekvátní úrovni vzdělávacím programem učitelů mindfulness.
- Pokud je program založený na mindfulness poskytován klinické populaci, učitel má odpovídající odborný klinický výcvik.
C. Další požadavky pro správnou praxi
- Závazek k osobní praxi mindfulness prostřednictvím:
- každodenní formální a neformální praxe
- účasti jedenkrát ročně na mindfulness meditačním ústraní, které z velké části probíhá v tichu a je vedeno učitelem / učitelkou.
- Prohlubování své učitelské praxe mindfulness:
- udržování kontaktů s dalšími praktikujícími a učiteli za účelem sdílení zkušeností a vzájemnému učení se
- a pravidelná supervize zkušeným učitelem mindfulness zahrnující:
- příležitost k reflexi / zkoumání své mindfulness praxe a učení mindfulness.
- získávání pravidelné zpětné vazby k výuce prostřednictvím videozáznamů, přítomnosti supervizora/supervizorky ve výuce, nebo společné výuky s ním/ní.
- Závazek k neustálému rozvoji učitelské praxe prostřednictvím dalšího výcviku, k aktualizaci svých znalostí prostřednictvím nejnovějších vědeckých důkazů, k nahrávání svých vyučovaných lekcí a k reflexí nad nimi, k účasti na webových fórech atd.
- Dodržování etického kodexu odpovídajícího profesionálnímu zázemí a pracovnímu kontextu učitele.
Příloha 1 - Seznam programů
- Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) (Redukce stresu založena na mindfulness) (umassmed.edu/cfm)
- Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) (Kognitivní terapie založena na mindfulness) (http://mbct.co.uk/)
- Breathworks (Organizace Breathworks) (www.breathworks-mindfulness.org.uk)
- Mindfulness Based Living Course (MBLC) (Žití založené na mindfulness) (mindfulnessassociation.net)
- Mindfulness Based Childbirth and Parenting (MBCP) (Porod a rodičovství založené na mindfulness) (www.mindfulbirthing.org)
- Mindfulness Based Relapse Prevention (MBRP) (Prevence relapsu založené na mindfulness) (http://www.mindfulrp.com)
- Mindfulness Based Addiction Recovery (MBAR) (Zotavení ze závislosti založené na mindfulness) (valeriemason-john.com/mindfulnessbased-addiction-recovery)
- Mindfulness for Life (Mindfulness pro život) (youthmindfulness.org/)
- Mindfulness-based Cognitive Therapy for Life (MBCT-L) (Kognitivní terapie založená na mindfulness pro život) (www.oxfordmindfulness.org)
Je žádoucí, aby se učitelé méně intenzivních programů založených na mindfulness, jako je program Finding Peace in a Frantic World (Hledání klidu v hektickém světě), taky těchto směrnic drželi.